قرار دیدار

وبلاگ فرهنگی مذهبی نماز

قرار دیدار

وبلاگ فرهنگی مذهبی نماز

قرار دیدار
آخرین نظرات
  • ۱۱ تیر ۹۴، ۱۵:۵۹ - zahra khani
    قشنگه
  • ۰
  • ۰

عنوان کتاب: سرالصلوة (معراج السالکین و صلوة العارفین)

نویسنده: امام خمینی رضوان الله تعالی علیه

معرفی: معراج السالکین و صلوة العارفین: کتابى است سنگین و عرفانى به زبان فارسى در بیان اسرار معنوى و عرفانى نماز که در سال 1358 هجرى قمرى (1318 شمسى) به قلم امام خمینی (ره) تحریر شده است. تسلط امام بر عرفان نظرى و پیمودن مقامات عرفان عملى را مى توان از مباحث عمیق این کتاب و آثار قبلى شان دریافت.


این کتاب در یک مقدمه، دو مقاله و یک خاتمه تنظیم شده که مقدّمه مباحثى چون مدارج انسان و مراتب نماز، وصف نماز سالک و ولى کامل، سرّ اجمالى نماز اهل معرفت، حضور قلب و کیفیت حصول آن را در بردارد. مقاله اوّل باب مقدمات نماز (طهارت، وضو، ستر عورت، ازاله نجاست، مکان، وقت و استقبال به قبله) و بیان اسرار هریک تنظیم شده و مقاله دوّم نیز به مقارنات نماز (اذان و اقامه، قیام، نیت، تکبیرات افتتاحیه، استعاذه، قرائت، حمد، رکوع، سجده، تشهد و سلام) و بیان اسرار هر یک اختصاص دارد. خاتمه کتاب نیز در سرّ تکبیرات ثلاثه اختتامیه نماز است.


امام خمینى (ره) در این کتاب، معناى صورت ظاهرى اعمال و احکام نماز را نزد اصناف نمازگزاران (عوام، خواص، اخص الخواص، اهل ایمان، ارباب قلوب، اهل جذبه و محبت، اهل ولایت و...) بررسى می‌کند و در خصوص نماز خواص و مقامات بالاتر، به تفصیل بیشترى سخن می‌گوید.


 در لابلاى مطالب، استشهاد به آیات قرآن و روایات اهل بیت، به خصوص حدیث معراج و کتاب مصباح الشریعه، به وفور به چشم می‌خورد. آیات قرآن نوعاً حمل بر معانى باطنى شده، در انتخاب احادیث هم به مناسبت موضوع، توجّه به عوالم برتر و معارف باطنى مشهود است. این کتاب نیز از اندرزهاى نافذ نویسنده خالى نیست.

 گر چه این کتاب به زبان فارسى نوشته شده؛ ولى کثرت اصطلاحات عرفانى و مباحث خاص اهل معرفت در آن، فهم این کتاب را براى عوام دشوار ساخته است.


 دریافت فایل

  • ۹۳/۱۰/۰۵
  • نویسنده: احمد خانی

  • فرصت پرواز هست ... این تو و این آسمان ... می‌توان در هر نماز ... بال زد تا بی‌کران

اسرار نماز

امام خمینی

سر الصلاة

کتاب نماز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی