قرار دیدار

وبلاگ فرهنگی مذهبی نماز

قرار دیدار

وبلاگ فرهنگی مذهبی نماز

قرار دیدار
آخرین نظرات
  • ۱۱ تیر ۹۴، ۱۵:۵۹ - zahra khani
    قشنگه
  • ۰
  • ۰

عنوان کتاب: آداب الصلوة ـ آداب نماز

نویسنده: امام خمینی رضوان الله تعالی علیه


معرفی: کتاب «آداب الصلوة» که تاریخ ختم نگارش آن به شنبه دوم ربیع الثانی 1361 ه.ق (30 فروردین 1321) است، بیان تفصیلی آداب قلبی و اسرار معنوی نماز است. سه سال پیش از تالیف این کتاب، در یکی از تصانیف گرانقدر حضرت امام (ره) به نام سرّالصلوة همین معانی به طور موجز و به زبان خواص اهل عرفان به نگارش در آمده بود، لکن آن حضرت به این منظور که عده بیشتری از مطالب آن کتاب فایده برند به تالیف کتاب حاضر به زبانی ساده‌تر پرداختند.


در مقدمه، مؤلف درباره این کتاب چنین توضیح می‌دهد: «ایامی‌ چند پیش از این، رساله‌ای فراهم آوردم که به قدر میسور، از اسرار صلوة در آن گنجانیدم و چون آن را با حال عامه تناسبی نیست، در نظر گرفتم شطری از آداب قلبیه این معراج روحانی را در سلک تحریر درآورم.» بدین سان روشن است که نیت مؤلف آن بوده که در این اثر به مطالبی بپردازد که برای عامه مردم قابل فهم باشد و از همین رو آن را «آداب الصلوة» نامیده است. مع الوصف، در همین تحریر،‌ مطالبی درج شده که درک آنها مستلزم آشنایی با دقایق عرفانی و از دسترس عامه به دور است. مؤلف خود نیز به این مسئله توجه دارد و در پایان تفسیر سوره قدر،‌ آورده است: «که هر چند بنای او در این رساله آن بوده که از ذکر مطالب عرفانی غیر مانوس خودداری و فقط به آداب قلبیه صلوة اکتفا کند، قلم طغیان کرده و در تفسیر سوره شریفه از حد مختار تجاوز نموده است.»


کتاب داراى دو مقدمه است که حضرت امام در سال 1363 ه.ش نگاشته ‏اند و در آنها این اثر را به فرزند گرامیشان، حضرت حجة الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینى و خانم فاطمه طباطبایى (همسر جناب حاج سید احمد خمینى) اهدا فرموده ‏اند.


«آداب الصلوة» پس از مقدمه‌ای کوتاه با بخشی از مناجات شعبانیه آغاز می‌شود که از پر معنی‌ترین دعاهای عرفانی است.

این کتاب شرحى است مبسوط بر آداب و اسرار معنوى نماز، و سرشار از نکات اخلاقى و عرفانى که به زبان فارسى نوشته شده است.


دریافت فایل

  • ۹۳/۱۰/۰۶
  • نویسنده: احمد خانی

  • فرصت پرواز هست ... این تو و این آسمان ... می‌توان در هر نماز ... بال زد تا بی‌کران

آداب الصلوة

آشنایی با نماز

امام خمینی

کتاب نماز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی